« Tilbake

Kaia

Kaia for seil på Boknafjorden, 2009

I følge Fartøyvernesenteret i Hardanger er Kaia ”litt av eit klenodium”. Kaia skal være det siste eksemplaret som er igjen av en fartøytype som var ganske vanlig på norskekysten. Betegnelsen ”hønerævskøyte” har den fått på grunn av den utoverhengende hekken, som kan minne om stjerten på ei høne. Dekket ble på denne måten utvidet bakover, og skuta kunne ta mer last. De fleste skøytene av denne typen ble bygd i Hardanger og Sunnhordland.

Vi vet lite om opphavet og historien til Kaia før 1925. Antagelig ble hun bygd på 1850-tallet. På 1920-tallet fraktet fartøyet kull for Sandnes Damps nattrute under kallenavnet «Kålasjøttå». Uten motor seilte hun med fokk og storseil med kullast på dekk til ca. 1950. Tidlig i 1950-årene var ”Kaia” (da het hun ”Haabet») å finne i Kopervik forbindelse med kaibygging. Fartøyet ble i denne perioden utstyrt med motor, styrehus og lugar foran. I 1971 ble «Kaia» solgt til Kjell Jakobsen i Røyksund, og brukt i forbindelse med kaibygging og dykking. På begynnelsen av 80-tallet havarerte Kaia og ble så oppdaget som et enestående klenodium og overlatt Stiftelsen Haugesjøen for restaurering.

Stiftelsen Haugesjøen gjorde en avtale med Fartøyvernsenteret i Norheimsund om å restaureringen. Riksantikvaren bevilget midler slik at dette kunne begynne i 1999. Djupevåg Båtbyggeri fullførte restaureringen av Kaia i 2005. Motoren, en 105 HK Deutz, har et spesielt propellanlegg på grunn av den uvanlige hekken.

Fakta

Byggeår og byggested: ikke dokumentert. Trolig bygget ca. 1860
Lengde 13,15 m (40 fot)
Bredde: 4,60 m
Dybde: 2,60 m
Mastehøyde: 19 m
Bruttotonnasje 25
Tradisjonell gaffelrigg – 102 kvadratmeter seilareal. 3 seil
Maskin – 105 Hk, Deutz
Kjennesignal: LM 2374
Køyer: 5

Last ned PDF