Johanne Karine
Johanne Karine er en hardangerjakt på 58 fot med 8 seil og et seilareal på 250m2. Fartøyet ble sannsynligvis bygd i Hardanger omkring 1854 og var hjemmehørende på Nordmøre frem til ca.1940.
Johanne Karine gikk mange år i den såkalte ”slofarta” d.v.s. fiskeoppkjøp på Lofoten for videre foredling til klippfisk på Sunnmøre. I 1941 ble Johanne Karine solgt til eiere i Nord-Norge og fikk samtidig installert motor. I 1944 ble fartøyet kjøpt av Vagle Fiskeindustri i Stamsund og fikk da navnet Kari Vagle. Båten ble solgt til Oslo i 1978 og videre til Stiftelsen Haugesjøen i 1981.
I Haugesund ble hun restaurert, etter antikvariske prinsipper, tilbake til jakteskute med jakterigg av Stiftelsen Haugesjøen. Johanne Karine ble seilklar i 1987 og var nå blitt innredet med en moderne bysse, salong, bad og lugarer. Ny mast ble laget på verkstedet til Stiftelsen Haugesjøen i 1999. I 2000 fikk hun nytt akterspeil og nytt eksosanlegg. Alt trearbeidet ble assistert av Hardanger Fartøyvernsenter. Umoe hjalp til med dokking og faglig assistanse. Våren 2001 fikk Johanne Karine ny hjelpemotor og ny styrehydraulikk. Vinteren 2003-04 ble alle kjølbolter skiftet ved Djupevåg Båtbyggeri i Nordheimsund.
Fakta
Byggeår og byggested: Trolig bygget i Hardanger i 1854. Lengde (over dekk): 58,4 fot Loa (lengde over alt) 82 fot Mastehøyde 21 m Bruttotonnasje 44,43 Jakterigg – 250 kvadratmeter seilareal. 8 seil |
Maskin – Volvo TAM-61, 225 HK Klasse: Passasjerskip – verneverdig med seil Kjennesignal: LKQD Passasjersertifikat for 36 personer Køyer: 12 |
Last ned PDF